\\ Visie


Op zaterdag 2 februari 2019 nemen Beethoven en Mozart plaats op de nieuwe affiche van Lumen Symphonicum. In de concertzaal van het Conservatorium van Brussel worden werken van deze topcomponisten uitgevoerd door de 35 professionele orkestmusici die samen het orkest Lumen Symphonicum vormen.

Dit in 2015 opgerichte orkest programmeerde in het voorbije concertjaar o.a. werk van Haydn, Mozart, Strauss en Piazzolla en werkte hiervoor samen met internationale solisten Antonio Saiote, Luis Rossi, Karl Leister, Charles Neidich en Eddy Vanoosthuyse.

 

Voor het nieuwe concertprogramma wenst dirigent David De Geest met Lumen Symphonicum (wat zoveel betekent als ‘symfonisch licht’) een unieke invalshoek te bieden op het symfonische repertoire met als uitgangspunt de Weense Klassiek.

 

In het eerste deel worden de Prometheus Ouverture én de Eerste Symfonie van Ludwig van Beethoven uitgevoerd. Deze twee werken uit 1800 kennen een weelderige orkestratie en zetten de toon voor een imposant en kleurrijk eerste concertdeel.

In het tweede deel verwelkomen we de internationale jonge sopraan Emma Posman en het groot koor van de Kunsthumaniora Brussel. Er wordt een selectie gebracht uit zeven opera’s van Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro (waaronder de bekende Ouverture), Idomeneo, Mitridate, Ascanio in Alba, Così fan tutte, Die Zauberflöte en La clemenza di Tito, Mozarts laatste. De gekozen orkeststukken gaan hand in hand met aria’s en operakoren uit deze zeven schitterende opera’s van de grootmeester.

De beloftevolle Emma Posman, die afgelopen jaar in Oostenrijk succes oogstte, tekende voor dit concert. Ze trad op met de Wiener Philharmoniker en zal ook op dit concert de Koningin-aria’s uit Die Zauberflöte vertolken. Tevens staan voor haar enkele solopartijen uit Le nozze di Figaro, Mitridate en La clemenza di Tito geprogrammeerd, die samen met Lumen Symphonicum zullen worden uitgevoerd. Het groot koor van de Kunsthumaniora Brussel brengt de sfeervolle koorpassages en zorgt samen met het orkest en de soliste voor een grotesk en glansrijk operagevoel.

 

Beethoven & Mozart op zaterdag 2 februari 2019 van 20.15u tot 22u in de Concertzaal van het Conservatorium Brussel, Regentschapsstraat 30a.

Ticket-info: 0498/31.92.28 of via onze ticket-pagina.

 

Hieronder vindt u het gedetailleerde programma:

 

DEEL 1 - Ludwig van Beethoven (1770-1827)

 

Ouverture “Die Geschöpfe des Prometheus” in C-groot, Op. 43

 

Symfonie nr. 1 in C-groot, Op. 21

Adagio molto, Allegro con brio

Andante cantabile con moto

Menuetto (allegro molto e vivace) & Trio

Adagio, Allegro molto e vivace

 

DEEL 2 - Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

 

Le nozze di Figaro - KV 492 (1786)

Ouverture (orkest)

Nr. 8: “Giovani lieti fiori spargete” (koor, orkest)

Nr. 27: Recitatief en Aria: “Deh vieni, non tardar”, Suzanna’s aria (sopraan, orkest)

 

Idomeneo, rè di Creta - KV 366 (1781)

Nr. 14: Mars (orkest)

Nr. 15: “Placido è il mar”, Elettra's aria (koor, sopraanorkest)

Nr. 25: Mars (orkest)

 

Mitridate, rè di Ponto - KV 87 (1770)

Nr. 1: “Al destin, che la minaccia”, Aspasia’s aria (sopraan, orkest)

 

Ascanio in Alba - KV 111 (1771)

Nr. 28: “Scendi, celeste Venere” (koor, orkest)

 

Così fan tutte - KV 588 (1790)

Nr. 8: “Bella vita militar” (koor, orkest)

 

Die Zauberflöte - KV 620 (1790)

Nr. 4: “O zittre nicht, mein lieber Sohn!", Koningin-aria (sopraan, orkest)

Nr. 9: “Marsch der Priester” (orkest)

Nr. 14: “Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen”, Koningin-aria (sopraan, orkest)

 

La clemenza di Tito - KV 621 (1791)

Nr. 4: Mars (orkest)

Nr. 5: “Serbate, o Dei custodi” (koor, orkest)

Nr. 21: “S’altro che lagrime”, Servilia’s aria (sopraan)

Nr. 24: “Che del ciel, che degli Dei” (koor, orkest)

 

 

Hieronder vindt u informatie betreffende eerdere Lumen Symphonicum concerten.

 

 

Op zaterdag 28 april 2018 namen Mozart en Haydn plaats op de affiche van Lumen Symphonicum. In het Gentse Conservatorium werden werken van deze topcomponisten uitgevoerd door de 33 professionele orkestmusici die samen het orkest Lumen Symphonicum vormen. 
Dit in 2015 opgericht symfonisch orkest kon tijdens zijn concertseizoen in 2017 op het nodige succes rekenen. Het talrijk opgekomen publiek beleefde o.a. Mozarts Eine kleine Nachtmusik, 40ste Symfonie en Schuberts 1ste Symfonie. Ook ongekend werk van Antonio Salieri, leermeester van Schubert in Wenen, bekoorde menig concerttoehoorder.

Voor dit gebrachte concertprogramma wenste David De Geest met Lumen Symphonicum (wat zoveel betekent als ‘symfonisch licht’) een nieuwe invalshoek te bieden op het symfonische repertoire met als uitgangspunt de Weense Klassiek.

Het programma focuste zich op werk van Mozart en Haydn geschreven in 1791, het laatste levensjaar van Mozart en tevens de start van Haydns periode in Londen. Lumen Symphonicum speelde de Ouverture uit de opera ‘L’Anima del filosofo – Orfeo ed Euridice’, gevolgd door de 96ste Symfonie, de feestelijke ‘Miracle’-Symfonie; beide werken werden gecomponeerd in 1791 tijdens Haydns verblijf in Londen. In het tweede deel werd het bekende Klarinetconcerto in A-groot van Mozart gespeeld, met als solist de wereldvermaarde Eddy Vanoosthuyse. Ook weerklonk de ‘Linzer’-Symfonie, 36ste Symfonie van Mozart geschreven in de Oostenrijkse stad Linz, in het tweede deel.

Dit Haydn & Mozart concert vondt plaats op zaterdag 28 april 2018 om 20.15u in de Miry Concertzaal van het Conservatorium Gent, Biezekapelstraat 9.
 

Op zaterdag 29 april 2017 namen Salieri-Mozart-Schubert plaats op de nieuwe affiche van Lumen Symphonicum. In het Gentse Conservatorium werden werken van deze drie componisten uitgevoerd door de professionele orkestmusici die samen het orkest 'Lumen Symphonicum' vormen.

Dit nieuw symfonisch orkest kon tijdens zijn eerste Mozart-concertseizoen op het nodige succes rekenen. Het talrijk opgekomen publiek beleefde Mozarts Jupitersymfonie en 21ste Pianoconcerto met solist Daniel Blumenthal in Knokke, Brussel en Gent. We waren tevens vereerd om ZKH Prins Laurent op het concert van 8 oktober in het Gentse Conservatorium te mogen verwelkomen.

Ook voor het tweede concertprogramma wenste artistiek leider David De Geest een nieuwe invalshoek te bieden op het symfonische repertoire met als uitgangspunt de Weense Klassiek.

In de stijl van Joseph Haydn componeerde de zestienjarige Franz Schubert in 1813 een indrukwekkende Eerste Symfonie. Schubert was als jonge knaap lid van de Wiener Sängerknaben en leerling van Antonio Salieri, kapelmeester aan het Weense Hof. Ook in zijn latere tienerjaren kreeg Schubert les van Salieri. Deze Italiaanse componist, die dikwijls onterecht als vijand van Mozart wordt geportretteerd, oogstte vanaf 1770 heel wat opera-successen in Wenen. De opera 'La Secchia Rapita', waarvan we de Ouverture zullen brengen, stamt uit deze periode.

Naast Salieri en Schubert brengt Lumen Symphonicum twee van Mozarts meest gespeelde en bij het publiek meest gekende werken: 'Eine kleine Nachtmusik' en Symfonie 40 in g-klein. Het eerste wordt door het strijkorkest Lumen Symphonicum uitgevoerd; het tweede door het voltallige orkest, met klarinetten opgenomen in de orkestratie.

Salieri-Mozart-Schubert op zaterdag 29 april 2017 om 20.15u in de concertzaal van het Conservatorium Gent, Biezekapelstraat 9.
 

David De Geest, artistiek leider van Lumen Symphonicum, voelde in 2015 de noodzaak om een dynamische symfonische groep met collegae-musici op te richten. Dit idee resulteerde in de start van een gloednieuw professioneel orkest met een vaste bezetting bestaande uit een kern van 30 talentvolle jonge orkestmusici. De voorbije tien jaar hebben zij een uitgebreide orkestervaring kunnen opdoen, en dit na een geslaagde studie aan één van de Vlaamse Conservatoria. Samen vormen ze “Lumen Symphonicum”, wat zoveel betekent als ‘symfonisch licht’, waarmee men projectmatig een nieuwe invalshoek wenst te bieden op een uitgebreid symfonisch repertoire, dit ter promotie van de orkestmuziek met als uitgangspunt de Weense Klassiek.

  Voor de eerste reeks concerten (april - oktober 2016) koos David De Geest voor een volledig Mozart-programma: de heroïsche Jupitersymfonie (41ste) en het diepzinnige 21ste Pianoconcerto. Als solist voor dit tweede werk werd internationaal gerenommeerd pianist Daniel Blumenthal, laureaat van het Koningin Elisabeth Concours en gewaardeerd Mozart-vertolker, verwelkomd. De twee geprogrammeerde werken kennen eenzelfde orkestbezetting waardoor de beide delen van het programma in stijl, interpretatie en orkestkleur aan elkaar gelinkt werden.


    Concertprogramma Gent 2017:

Antonio Salieri:
Ouverture 'La Secchia Rapita'

Wolfgang Amadeus Mozart:
Eine kleine Nachtmusik (KV 525) & Symfonie nr. 40 in g-klein (KV 550)

Franz Schubert:
Symfonie nr. 1 in D-groot (D82)

 

Concertprogramma Knokke-Brussel-Gent 2016:

     Wolfgang Amadeus Mozart:
     Symfonie nr. 41 in C-groot “Jupiter”, KV 551
     Pianoconcerto nr. 21 in C-groot, KV 467

dialooginhoud