\\ Dirigent


DAVID DE GEEST, DIRIGENT

David De Geest (°1984, Eeklo) begon zijn muziekstudies aan de Kunstacademie Eeklo in de pianoklas van zijn moeder Monique Lanszweert. Na een humaniora Latijn-Wiskunde studeerde hij verder aan de Hogeschool Gent, departement Koninklijk Conservatorium. In juni 2007 studeerde hij met grote onderscheiding af als Meester/Master in de Muziek in de opleiding Muziektheorie/Schriftuur en directie, en in de lerarenopleiding van academisch niveau. Hij volgde een klassieke opleiding met nadruk op de vakken harmonie, contrapunt en fuga, koor- en orkestdirectie, compositie, muziekanalyse en muziekgeschiedenis. Voor koor- en orkestdirectie behaalde hij grootste onderscheiding.

David is docent Koor aan de Erasmushogeschool Brussel, departement Koninklijk Conservatorium (School of Arts) en aan de Kunsthumaniora van het GO Brussel. Daarnaast geeft hij Muziektheorie/Compositie aan de Kunstacademie Lokeren en Muziekgeschiedenis aan de Academie 'Peter Benoit' Lennik. Hij is tevens jurylid van de 'International Music Competition Triomphe de l'Art' Brussel.
Van 2008 tot 2015 was David dirigent en artistiek leider van de Schola Cantorum Cantate Domino van het Sint-Maarteninstituut Aalst. Hij dirigeerde dit koor in meer dan 250 uitvoeringen in binnen- en buitenland.

David specialiseerde in directie in Dresden, Nürnberg en aan de Universiteit van Oxford. Hij dirigeerde concerten in o.a. België (BOZAR), Italië (St. Pietersbasiliek), Mexico (CENART), Zuid-Korea (Seoul Arts Center, KBS Hall Seoul) en Japan (St. Mary Cathedral Tokyo). Als gastdirigent leidde David o.a. The Choir of New College Oxford, het Dresdner Kreuzchor, Schola Cantorum Mexico, het Orpheus Kamerorkest van Bulgarije en het Giovanile Arcantico Orkest van Milaan, Italië. Hij leidde tevens verschillende koren in Japan w.o. Miyagi Sanjo OG Choir, Mozart Choral Ensemble Japan, het Tokorozawa en Wakayama Youth Choir Japan en werkte samen met dirigenten Edward Higginbottom, Roderich Kreile, PierAngelo Pelucchi, Kanezo Kori, Tsutomu Masuko, Gabriel Garrido en Jos van Immerseel.

David dirigeerde barok en klassiek werk, w.o. Charpentier, Bach, Händel, Mozart en Haydn. Hij dirigeerde de Belgische première van Johann Baptist Vanhals 'Missa Pastoralis in G' en Johann Nepomuk Hummels 'Te Deum in D' en 'Missa Solemnis in C'. David De Geest realiseerde vier cd’s met daarop Händels 'Coronation Anthems', Vivaldi's 'Gloria' (RV 589), Mozarts 'Requiem', Vanhals 'Missa Pastoralis' en Haydns 'Nelsonmesse', uitgevoerd door de Schola Cantorum Cantate Domino onder zijn leiding. Verder dirigeerde hij werk van 20ste-eeuwse componisten zoals Daniel Pinkham, Knut Nystedt, Ernst-Thilo Kalke en Jules Van Nuffel. Van deze laatste dirigeerde David het 'Te Deum' op. 62 voor groot koor, koperensemble en orgel i.s.m. het Dresdner Kreuzchor.

  

In het kader van europalia.china dirigeerde David in BOZAR, alsook meermaals voor de Koninklijke Familie: n.a.v. het 20-jarig overlijden van Koning Boudewijn en t.g.v. de doopplechtigheid van Prinses Eléonore en de Eerste Communieviering van Prinses Laetitia. Het 'Requiem' van Mozart werd onder zijn leiding uitgevoerd in de Brusselse Kathedraal n.a.v. de 10-jarige herdenking van 11 september, georganiseerd door de Amerikaanse ambassade in België en bijgewoond door -toen nog- Prins Filip en Prinses Mathilde. Deze laatsten waren in 2012 ook te gast op het feestelijk jubelconcert "Cantate Domino klinkt in drieluik: Bach-Händel-Mozart" o.l.v. David.

David dirigeerde het Koor van het Conservatorium Brussel in een Schubert/Brahms-concert in BOZAR (2016). Verder trad hij met dit koor op in Carl Orffs 'Carmina Burana' (2015) en Hans Zimmers 'Gladiator' (2014). Met zijn nieuwe koor 'Cinematic Art Choir' – met nadruk op het uitvoeren van muziek voor film – werd opgetreden in Luxemburg en Keulen. James Horners 'Titanic' werd live gebracht o.l.v. Justin Freer op 21 en 22 juni 2015, de dag waarop James Horner overleed. Davids 'Cinematic Art Choir' werkte nadien samen met Hans Zimmer voor zijn Live Tour, dit voor zeven geslaagde optredens in Brussel, Genève, Luxemburg en Rotterdam (april/mei 2016).

Als artistiek leider van 'Lumen Symphonicum' wenst David een nieuwe invalshoek te bieden op het symfonische repertoire met als uitgangspunt de Weense Klassiek. Mozarts Jupitersymfonie en 21ste Pianoconcerto betekenden de start van het gloednieuw professioneel orkest met geslaagde optredens in Knokke, Brussel en Gent. In 2017 nemen Salieri-Mozart-Schubert plaats op de nieuwe affiche van Lumen Symphonicum; in het Gentse Conservatorium worden Mozarts 40ste Symfonie en Schuberts 1ste Symfonie uitgevoerd door de jonge talentvolle orkestmusici die samen het orkest 'Lumen Symphonicum' vormen.
dialooginhoud